Letecká dovolená aneb rogalisté na cestách

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Létáme pro radost , nejenom kolem komína .

Na úvod podotýkám , že je to amatérský pokus se podělit o naše letošní letové počiny.

Začalo to někdy na konci sezóny 2011 , to jsem se setkal ve Stichovicích na „Zavírání nebe“ s Jendou Pálkou , který se tehdy ještě s Jarmilou vracel z výletu na rogale do Čech a zjistil jsem , že létat někam dál  není až takový problém . Jenda už v té době plánoval na další rok takový oblet a nám se ta myšlenka líbila a tak jsme poprvé letěli r. 2012

s K. Přikrylem na velký výlet. Od tohoto roku se datují naše každoroční oblety , já tomu také říkám čundr na rogale  , obyčejně trvající týden v měsíci červnu . Je to taková báječná dovolená strávená částečně ve vzduchu a ve společnosti stejně naladěných kamarádů . Poslední roky  tyto akce pořádali kamarádi z letiště Hory u Karlových Varů . V roce 2018 to byl krásný oblet Slovenska .

Poněvadž si na letošní rok dali pauzu ( i když to asi nebude pravda poněvadž se chystají na rogalech do Litvy u příležitosti MS Ul ), tak jsem někdy už v zimě vymyslel takový rogalistický kemp u nich na Horách . Sice jsem už byl u nich několikrát , ale moc jsem toho tam nepolétal . Ještě před sezónou jsem oslovil několik známých lítačů  a termín byl předběžně určen opět na červen . Na konci května mi přišla pozvánka na oslavu 40cátin  Petra Bačíka , a protože se konala 8.6. 2019 , tak se přímo nabízelo pokračovat po této oslavě v Dolních Bojanovicích  na leteckou dovolenou do Hor .

Nakonec to i tak dopadlo a po oslavě se naše malá skupinka Jenda , Pavel , Marek , Luboš , vydala ráno 9.6. 2019 na let směr Hory . Mezipřistání jsme měli v Nové Včelnici  –  Žirovnici ( to už jsem nemohl vydržet kvůli močení) a posléze v Rokycanech , kde se k nám připojil Luděk a náš hostitel Karel . V Rokycanech jsme nakrmili svoje stroje ( benzínka je hned u dráhy a dvířka v plotě umožňují natankovat celkem pohodlně), a posléze i ukojili svůj hlad v restauraci kam nás dovezl další kamarád – letos s námi neletěl –  Jindra Fajmon . Odpoledne byla vyhodnocena meteorologická situace jako letová a tak se uskutečnil přelet už společně s Karlem na letiště Hory , kde jsme se ubytovali . V podvečer dorazila za námi i Radka , která nám dělala pozemní doprovod .

Plán dovolené byl asi takový , že jsme chtěli polétat co nejvíc západní Čechy a tak se večer plánovala trasa na další den . Nakonec z toho vyšel oblet lázeňského trojúhelníku tzn . K. Vary , Františkovy lázně , dále Aš  , v Chebu jsme přistáli abychom si  mohli zapsat přistání na tomto letišti a vraceli jsme se přes lázně Kynžvart , Mariánské lázně ,  zpět na základnu v Horách . Samozřejmě představa byla , že takovýchto výletů podnikneme několik , ale nestabilní bouřkové počasí změnilo všechny naše plány . Po pondělním výletu k Horám  v podvečer dorazila bouřka ( kroupy spadly 5 km před letištěm ) , ale vítr nám způsobil nemalé problémy . Markovo křídlo se utrhlo z kotvení a při pádu se poškodilo zavěšení křídla . Ostatní rogala se nám podařilo udržet a zabezpečit , že k dalším škodám nedošlo.

V úterý Marek opravoval za pomoci Karla  a podařilo se mu stroj uschopnit . Počasí však nevěstilo na další dny nějaké zlepšení , spíše naopak a tak jsme řešili co dál . Po zkušenostech z pondělí jsme potřebovali stroje někde uschovat , protože se na nás hnala další bouřková oblaka . Karel začal obvolávat známé a nakonec nám domluvil zaparkování v Erpužicích  u F. Herinka . Přelet z Hor se uskutečnil vzhledem k technickým záležitostem ve středu téměř v pravé poledne . Termika fungovala tak , že jsem za ten hodinový let pořídil jen asi 3 fotky jinak jsem musel být stále ve střehu a řídit. Hned po startu nad centrem Lokte nad Ohří se rogalo zatřáslo tak , že jsem se na chvíli ocitl asi 10cm nad sedačkou , protože pásy moc neutahuji a potom se naklonilo ostře doleva a chvíli trvalo než jsem to srovnal  . Po hodinovém letu přistání v Erpužicích proběhlo už celkem bez problémů jenom Karel s Markem měli nějaké problémy s pořadím . Asi do půl hodiny přiletěl František s žákem  a za necelou hodinu jsme byli už všichni bezpečně schováni v hangáru . Právě včas , protože začal zesilovat vítr a od Šumavy se začalo zase černat . V podvečer za námi přijeli Markéta a Martin , s kterými se známe z předchozích obletů , dovezli nám na večeři každému pizzu ( za což jim ještě jednou děkujeme a doufám , že jim to budeme mít možnost oplatit) a strávili jsme v jejich společnosti pěkný středeční večer . Počasí na další dny nevěstilo žádné zlepšení a tak bylo rozhodnuto , že čtvrtek , vzhledem k příznivému proudění vzduchu poletíme domů .

Start jsme naplánovali na 6 hod ráno a tak se vstávalo ve čtvrtek brzy . Trasu jsme měli naplánovanou s obletem Brdů zprava a potom mezipřistání v Jihlavě pro dotankování . Už po startu byla znát snížená viditelnost se zataženou oblohou . Když jsme se přiblížili k Brdům tak se viditelnost snížila natolik , že jsem se rozhodli obletět Brdy kolem Rokycan . To se nám nakonec povedlo , letěli jsme potom nějaký čas nad dálnicí a  na úrovni Benešova jsme se vraceli na kurz Jihlava . Zde se s námi rozloučil Jenda s Pavlem a letěli svou jižní trasou pod Náměští nad Oslavou . Těsně před Jihlavou se viditelnost značně snížila a na letiště jsme sedali kolem 8 hodiny za drobné dešťové přeháňky . Po doplnění paliva  naše nyní už jen trojka odstartovala na poslední úsek trati. Kousek za Jihlavou začala mlha houstnout natolik , že už nebylo možné letět ve formaci a tak se rozhodoval každý samostatně . Marek se vrátil do Jihlavy ,Luděk to stočil na dálnici  a pokračoval domů , já jsem asi po 10 minutách nižšího letu z nejhoršího vylétl a viditelnost se natolik zlepšila , že umožňovala další let bez problémů .

Marek po návratu do Jihlavy zjistil , že za půl hodiny armáda zavírá naši nudli až na zem a tak rychle odstartoval a asi za půl hodiny po mě sedl bezpečně doma v Letovicích.

Přestože se nám nepodařilo naplnit naše letové plány byl náš výlet na západ určitě přínosný , potrénovali jsme navigaci , kterou bylo nutné měnit i za letu , navštívili nová místa a tak si zpestřili letovou sezónu . Těšíme se na další výlety po naší krásné zemi.